Direktlänk till inlägg 3 maj 2016

Rekordmånga vill byta namn

Av W - 3 maj 2016 12:37

NAMNBYTE. Säg mig vad du heter och jag ska säga dig vem du är... Nja, faktum är att många inte alls tycker att deras namn speglar dem på rätt sätt. Det är ett av flera skäl till att svenskar är världsmästare på att byta namn. En som numera känner att hans namn bättre berättar om honom, är Piratpartiets Rick Falkvinge.



27/4 ”Jag ville ha ett unikt namn som stämmer bättre med min självbild. Jag har alltid identifierat mig med de stora rovfåglarna – som jag tycker står för stolthet, frihet och överblick”, säger Piratpartiets partiledare Rick Falkvinge, tidigare Dick Augustsson. Foto: INGVAR KARMHED

DU ÄR VAD DU HETER | DEL 5

Inget annat folk i världen byter namn lika ofta som svenskarna. Förra året ansökte rekordmånga – nästan 8 000 personer – om att få ta sig ett nytt namn. Den senaste tioårsperioden har antalet ansökningar om namnbyten ökat med 65 procent hos Patent- och registreringsverket (PRV).

– Mina forskarkollegor utomlands blir alltid förvånade när de får höra att så många svenskar vill byta namn. Främsta förklaringen är att vi har så många son-namn, som människor vill byta mot mer individuella efternamn, säger Eva Brylla, docent i nordiska språk vid Uppsala universitet och språklig rådgivare åt PRV:s namnenhet.

En av de vanligaste förändringarna av namn handlar annars om stavning och särskilt populära är bokstäverna C och Z. Karlsson vill hellre heta Carlsson och Susanne snitsar till sitt namn genom att ändra till Suzanne.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av W - 10 mars 2020 13:42

A Abbott (efternamn) Acheson Adams (efternamn) Addison (namn) Alcock Annesley (olika betydelser) Archer (efternamn) Armstrong Artin Ashmole Austin (namn) B Babbitt (efternamn) Babcock Backhouse Bacon (olika betydelser)...

Av W - 8 juli 2019 18:13

A Albeck Andersen Anker B Bach (efternamn) Bager Bagger Bahnson Balling Bang (efternamn) Bendz Bergsøe Bing (efternamn) Birket-Smith Bjerre Bjerregaard Björn (namn) Bock (efternamn) Boel Bohm Bohr Boserup (...

Av W - 8 juli 2019 18:00

A Anker (förnamn) Axel (namn) B Boel F Flemming G Gorm Grethe J Jens K Kaj (namn) Kristen (namn) L Lauritz M Malte P Preben S Sören Sös T Tove V Vibeke   ...

Av W - 13 juni 2019 21:51

B Boyle Butler (efternamn) Byrne C Clarke Collins Cosgrave E Edgeworth (efternamn) F Ferguson H Hamilton (personnamn) J Joyce K Kearney Kelly Kennedy (efternamn) Kenny L Lewis (efternamn) Lynch Lynch (e...

Av W - 23 januari 2019 10:28

Vanligaste namnen på nyfödda flickor Tilltalsnamn, alla stavningar, år 2017     Alice   888   Alicia   675   Olivia   634   Ella   607   Ebba   594   Lilly   577   Astrid   572   Saga ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards