Alla inlägg under januari 2011

Av W - 6 januari 2011 16:30

Balder som är 26 år  bor i en liten by i södra Norge men känner sig "allmänt uttråkad".  En dag ser han en annons i en kvällstidning att man behöver "modia män" till Bagdad i Irak.  Balder vet inte riktigt om han är så modig men i och med att hans föräldrar gick bort för några år sedan, hans enda syskon, en syster bor i Australien och han själv precis gjort slut med sin flickvän, bestämde han sig ganska snart. 

När han till slut landar i Bagdad är det den 25 juli och runt +45 grader.  Värmen slår emot honom och han undrar lite vart han har hamnat. Hemma i Norge var det knappt +20 när han gav sig av.  Han får snabbt olika uppgifter och och han träffar bara män till en början, men han ser till slut Aziza som ser ut som om hon har hamnat helt fel.  Balder inser efter ett tag att han vill ge Aziza något annat och de lyckas smita iväg och kommer hem till Norge där de bosätter sig i ett litet hus utanför Oslo.  Aziza, som är 18 år, börjar lära sig norska.  HON glömmer inte sitt ursprung och kan absolut sakna vissa bitar.  Hon lär också Balder lite arabiska och önskar få ett barn tillsammans snart också. Barnet ska helst kunna båda norska och arabiska.  Hon drömmer om fred för hennes hemland och där finns ju också så mycket skönhet som är värt att bevara.


Enligt arabisk litteratur är Aziza någon som är mycket kär och beundrad
.

 

Balder betyder "prins" på gammelnorska.


Enligt  norsk mytologi var Balder oskuldsfullhetens Gud, skönhet, glädje ,  och fred.
 

Av W - 6 januari 2011 14:00

Jag reser till min kusin Abdon i Israel när det är som mest vinter här hemma.  Han bor i en by nära Jerusalem och just den här januaridagen är det +16 grader där.  Jag tar av mig lite och väderintresserad som jag antecknar jag temperaturen och skriver lite om vädret i allmänhet.  Ja, när jag har tagit mig in till mitt hotellrum vill säga.  Abdon är inte så rik men jag har skickat lite pengar så att han kunde köpa en mobiltelefon samt ladda lite pengar.  Jag skickar ett SMS (som jag har lärt honom att göra men Abdon lär sig annars den nya, moderna tekniken riktigt snabbt.  Hans mamma är från Israel och hon klarade inte av klimatet i Stockholms-förorten Tensta.  Hennes man, min farbror, ville inte alls bosätta sig i Israel men kunde tänka sig att resa dit på semester ibland.  Det hebreiska namnet fick han som tillägg till det mer svenskklingande Jonas.   Men annars har även det hebreiskt ursprung och betyder duva.

Jag känner mig som någon slags "riddare på en vit häst" och ser hur gammaldags mycket ser ut i den lilla byn.  Jag träfffar Abdon, som det det här året är 29.  Han har redan sju barn, varav två tvillingpar, men han måste arbeta mycket hårt för att kunna försörja sin stora familj.  Hans fru drömmer om en bättre tillvaro någonstans, kanske i Sverige rentav men har ännu inte sagt något till sin man.  Jag får verkligen uppleva oerhört mycket under mina två veckor i Israel och jag tar också med mig min kusin och hans familj.  Min vistelse blir på många sätt ett minne för livet och blir det bara lite lugnare i landet, som ju är så vackert, kan jag tänka mig att resa ner igen.  Jag vill förstås också att det ska gå bra för Abdon och hans nära och kära.

 

Abdon

Hebreiskt namn som betyder "tjänare, fader till många".

 

 Kortet är hämtat från Mythos (Bildkort)

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards