Alla inlägg under maj 2011

Av W - 21 maj 2011 19:30

Hej!
Jag heter Kamaria och bor i Mombasa i Kenya som ligger i östafrika. Jag är 25 år. Kamaria är swahili och betyder "vacker som månen".  Där jag bor är det varmt nästan jämt, över +30 grader och ibland också över +40.  Jag kan tycka att det är kallt när det går ner mot +22 och någon enstaka gång kan det bli +18 här. Jag har fått lära mig lite engelska och jag har också en kusin som bor i England. Jag har själv inte rest så jättemycket men dock till Tanzania och till Sydafrika. 

Jag har åtta syskon, tre systrar och fem bröder och i mitten av juni får jag ännu en bror eller syster. Spännande!

Av W - 20 maj 2011 13:30

Det var en gång en liten flicka som fick namnet Tanesha som betyder "Född på en måndag".  Hon kommer från Ghana i Afrika.  Hon har till slut hunnit bli 12 år och tycker att det mesta är så tråkigt.  Men så en dag får hon syn på något intressant i en grotta. Det är ett papper med ett antal tecken.  Hon förstår ingenting men tar ändå upp papperet.  Plötsligt känner hon sig lite yr i någon minut men när yrseln försvinner kan hon plötsligt läsa dessa tecken.  Hon får veta att den som har tagit i det här papperet kommer att få uppleva märkliga men helt underbara saker.  Tanesha svävar plötsligt och allt känns så otroligt lätt och hon har inte ett endaste problem och hon har det inte heller tråkigt.  Livet leker och hon får se sin framtid.

(Har fått lite inspiration från bildkorten Mythos och Personita).

 
: 
 
  

 

Av W - 16 maj 2011 18:15


Cheng är från Shanghai i Kina och Adebola kommer från byn Lafia i Nigeria (men i Sverige skulle vi nog kalla den för en stad då den har över 120 000 invånare).  Cheng är kinesiska och betyder "Fullbordad" och Adebola är av afrikanskt ursprung och betyder ungefär "Hon fick anseende".

Det blev så att den 32-åriga Cheng träffade den tio år yngre Adebola på en marknad hemma i Shanghai.  Cheng är inte så rik men inte så fattig heller egentligen.  Adebola hade emellertid kämpat hårt för att kunna åka till Kina men så fick hon hjälp av finansmannen Charles från svenska Trelleborg.  Hon fick så mycket som 26 000 kronor insatt på ett konto.  Men det skulle visa sig vara en avlägsen släkting till Adebola.  Detta gjorde ju den fattiga Adebola både förundrad och ganska chockad.  Hon fick förvalta pengarna precis som hon ville och så blev det så att hon tog sig ända till Kina.  Nu har hon fortfarande lite pengar kvar och tänker att det skulle vara trevligt att resa till Sverige.  Men vänskapen till Cheng skulle däremot komma att bestå.  Adebola var alltid välkommen i Chengs hem.

 
(Det här är fritt författande men jag har tagit viss hjälp av bildkorten Persona, Personita och Habitat).

Av W - 13 maj 2011 14:00

Hêro är ett kurdiskt namn som betyder 'stockros'.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards